Jak działa kasownik?
Spis treści
Interfejs użytkownika w kasowniku KRG-8
Kasownik KRG-8 obsługuje się za pośrednictwem ekranu dotykowego. Obsługa dla podróżnego sprowadza się do możliwości wyboru języka interfejsu, oraz sprawdzenia lub wykonania operacji na bilecie elektronicznym.
Poniższy rysunek przedstawia wygląd interfejsu użytkownika:
Elementy ekranu interfejsu:
- belka przedstawiająca aktualną datę i czas
- logo przewoźnika
- belka przedstawiająca nazwy przystanków dla podróżnych wsiadających i wysiadających
- przyciski funkcyjne
- logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego
Opis działania kasownika
Zaraz po włączeniu kasownik oczekuje na otrzymanie od Autokomputera potrzebnych do pracy danych. Na wyświetlaczu pojawia się:
Po otrzymaniu od Autokomputera wymaganych danych, kasownik przystępuje do normalnej pracy. Na wyświetlaczu pojawia się informacja o dacie (w formacie DD-MM-RRRR) oraz informacja o czasie (w formacie GG:MM:SS).
Działanie kasownika w trybie zablokowania
Zablokowanie kasownika może być wywołane przez następujące zdarzenia:
- zablokowanie wymuszone przez kierowcę z klawiatury Autokomputera
- zablokowanie wymuszone e-kartą przez osobę kontrolującą
Stan zablokowania objawia się w następujący sposób:
- na polu informacyjnym pojawia się komunikat "KASOWNIK ZABLOKOWANY"
- zostaje wyświetlony ekran zablokowania jak na rys. 2
Obsługa biletów papierowych
Aby skasować bilet papierowy należy wsunąć bilet do szczeliny kasownika co spowoduje nadrukowanie na nim odpowiedniego tekstu. Dodatkowo kasownik wyświetli informację o udanej operacji skasowania biletu papierowego (rys. 3).
Obsługa Rzeszowskiej Karty Miejskiej (RKM lub e-karta)
Standardowa obsługa RKM polega na przyłożeniu karty do kasownika. Kasownik spróbuje dokonać skasowania i o wyniku poinformuje podróżnego poprzez:
- wyświetlenie stosownego komunikatu (lub komunikatów)
- wygenerowanie sygnału dźwiękowego (pojedynczy, podwójny lub potrójny)
Skasowanie okresowego biletu elektronicznego
Kasowanie okresowego biletu elektronicznego ma pierwszeństwo przed kasowaniem 1-przejazdowego biletu elektronicznego. Oznacza to, że jeżeli w e-karcie jest co najmniej jeden aktualny okresowy bilet elektroniczny to skasowanie domyślne jest wykonywana z takiego okresowego biletu elektrzonicznego. Zostanie to zasygnalizowane poprzez pojedynczy sygnał dźwiękowy i wyświetlenie stosownego komunikatu (rys. 4).
W przypadku korzystania z e-karty z zapisami: okresowym biletem elektronicznym i elektroniczną portmonetką w pierszej kolejności system będzie korzystał z okresowego biletu elektronicznego. Jeżeli okresowy bilet elektroniczny zapisany na e-karcie utracił ważność to kasownik podejmuje bez ostrzeżenia próbę skasowania biletu z elektronicznej portmonetki według taryfy zapisanej na e-karcie (bilet normalny, ulgowy ustawowy, ulgowy samorządowy).
Skasowanie 1-przejazdowego biletu elektronicznego
W celu skasowania 1-przejazdowego biletu elektronicznego należy nacisnąć przycisk „Inny bilet” (rys. 5) na ekranie głównym kasownika i wybrać taryfę w wyświetlanym oknie (rys. 6) i przyłożyć e-kartę do czytnika. Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy oraz pojawi się okno z podsumowaniem operacji. Właściciel e-karty ma około 5 sekund na przyłożenie e-karty do kasownika celem zrealizowania operacji skasowania. Jeżeli w ciągu tych 5 sekund e-karta nie pojawi się w polu anteny kasownika, to kasownik samoczynnie powraca do taryfy domyślnej. Poprawne wykonanie operacji skasowania 1-przejazdowego biletu elektronicznego jest sygnalizowane poprzez pojedynczy sygnał dźwiękowy i wyświetlenie stosownego komunikatu (rys. 7).
Sprawdzenie stanu e-karty
Właściciel e-karty ma możliwość sprawdzenia stanu e-karty. Aby wybrać opcję sprawdzania stanu e-karty należy nacisnąć przycisk „Sprawdź konto” (rys. 8). Przycisk zostanie oznaczony, a właściciel e-karty ma około 5 sekund na przyłożenie e-karty do kasownika celem sprawdzenia stanu karty (rys. 9). Jeżeli w ciągu tych 5 sekund e-karta nie pojawi się w polu anteny kasownika, to kasownik samoczynnie powraca do stanu normalnego. Jeżeli e-karta zostanie przyłożona do kasownika (pojawi się w polu anteny kasownika) to kasownik rozpocznie wyświetlanie informacji o 1-przejazdowym bilecie elektronicznym (jeżeli została wpisana do e-karty elektroniczna portmonetka) i biletach okresowych (tylko tych, które zostały wpisane do e-karty) (rys. 10).
Doładowanie internetowe e-karty
Doładowanie internetowe e-karty (dopisanie kwoty do elektronicznej portmonetki lub wpisanie do e-karty dowolnego okresowego biletu elektronicznego) jest możliwe dzięki wyposażeniu kasownika w specjalną kieszeń do włożenia e-karty. Operacja doładowania internetowego w kasowniku rozpoczyna się od naciśnięcia przycisku „Zapisanie biletu” (rys. 11). Przycisk zostanie zaznaczony a podróżny ma około 5 sekund na umieszczenie e-karty w szczelinie (rys. 12). Jeżeli w ciągu 5 sekund e-karta nie zostanie umieszczona w kieszeni kasownika, to kasownik samoczynnie powraca do stanu normalnego. Jeżeli e-karta zostanie umieszczona w kieszeni kasownika, to kasownik rozpocznie pobieranie informacji o doładowaniach internetowych e-karty z Autokomputera, wyświetlając jednocześnie odpowiedni komunikat (rys. 13).
W trakcie doładowania internetowego mogą wystąpić następujące sytuacje:
- doładowanie internetowe jest niemożliwe
- brak w systemie zdefiniowanych dla e-karty doładowań internetowych
- e-karta została wyjęta z kieszeni kasownika i nie jest możliwe wykonanie doładowania internetowego
- e-karta została poprawnie doładowana internetowo